۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

آن اندیشمند کسی بود که با تحجر و با عقب ماندگی فکری و غربزدگی مقابله کرد . البته من دانشجو در آن حد نیستم که بتوانم خدماتی که دکتر شریعتی به اسلام و ایران کرد را توصیف کنم . اما اثراتی را که تئوری های دکتر شریعتی بر جامعه ایران گذاشت بر کسی پوشیده نیست .
شاید به جرعت به توان بزرگ ترین مبارزه دکتر شریعتی را مبارز با برداشت مرتجعانه و خرافی و قرون وسطایی از دین جامعه آن روز شیعی معرفی نمود . علت آن هم این است که دکتر شریعتی اسلام را بر خلاف نظرعده ای که خود دکتر شریعتی آنان را شیعه صفوی معرفی می کند دینی مبتنی بر عقلانیت نشان داد . ودر اکثر کتبش به واکاوی مکتب شیعه از نگاه جامعه شناسی می پردازد . که خود این عمل یک عامل بزرگ بود که جوانان را به سوی آن اندیشمند جذب کرد .
اقدام بزرگ دیگر دکتر شریعتی مبارزه با ویروس مرگ بار عقب ماندگی فکری بود که در قلب جامعه ی ایران به همت عده زیادی شیعیان ی صفوی رسوخ کرده بود و با تلاش دکتر شریعتی این ویروس تا حدودی ریشه کن شد
عقب ماندگی فکری آن زمان که تا حدودی هنوز هم آفتش در میان اقشاری از مردم و جود دارد به شکل عدم فکر کردن و تبعیت کورکورانه و در نهایت به وجود آمدن نوعی تحجر در میان مسلمانان بود که علی رغم مخالفت و کارشکنی های عده ای تا حدود زیادی هم موفق شد
اما...
اما چه کنیم که باز هم پس از گذشتن ده ها سال از فوت دکتر شریعتی همان عده ای مرتجع که در زمان حیات خود آن اندیشمند هم با او به شدت مخالفت می کردند پس از انقلابی که دکتر شریعتی یکی از معلمان و نظریه پردازان او بود نیز با نظریه های او مخالفت کردند .
اما به قول دکتر سروش نظریات دکتر شریعتی در حال گسترش است
پس...
پس به امید روزی که این شمع بتواند پرده ی سیاهی شب را کنار بزند...
و...
یاد آن اندیشمند را که فقط شاخه گلی از گلستان خدمات آن را بیان کردیم گرامی می داریم .
به امید آزادی سبز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر