۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

نهضت و نظام:(دلایل به بن بست رسیدن نظام پس از 30 سال)

در ابتدا برای آغاز تحلیلم یک قاعده ی جامعه شناسی را به نام نهضت و نظام یا mouvement و institution را مطرح می کنم :
بر طبق این قاعده هر نهضت در ابتدا برای رسیدن به هدفش شروع به حرکت می کند و به سوی هدفش پیش می رود . مبارزه می کند . می جنگد . ائتلاف می کند . تا به آن هدف والایش که میتواند رسیدن به قدرت یا پاک سازی جامعه یا اصلاح نظام سیاسی باشد برسد . و راز پیشررفتش هم همان حرکت کردن به سوی هدف است . اما زمانی که به هدفش و به اوج قدرت می رسد . از حرکت می ایستد . و راز پیشرفتش که حرکت کردن به سوی هدف است از بین می رود . چون که از حرکت ایستاده و از درون پوک و راکد می شود و در نهایت از یک نهضت که در حال حرکت است به یک نظام ثابت تبدیل می شود . و دیگر آن روح زمان نهضت بودنش را ندارد .
همین اتفاق و همین قاعده هم در برابر جمهوری اسلامی اجرا شد . یعنی از نهضت به نظام تبدیل شد .
جمهوری اسلامی در اول یک نهضت بود و در حال حرکت به سوی هدف یعنی می خواست انقلاب کند و اسلام را بر جامعه حاکم کند . و پس از انقلاب نیز هدف داشت و در حال حرکت بود که می خواست صدام را شکست دهد و در جنگ پیروز شود و امام خمینی رهبری بود که این نهضت را به خوبی رهبری کرد .
اما مشکل از آنجا شروع شد که این نهضت که پیوسته در حال حرکت بود و به اوج قدرتش رسیده بود . از حرکت باز ایستاد و علی رغم سخنان و ادعا های بسیار دیگر آن روح انقلابیش را از دست داده بود .( این موضوع در زمان پایان جنگ و آغاز رهبری آقای خامنه ای شروع شد) و حالا بود که خود باعث به وجود آمد نهضت ها شد چون که به نظام تبدیل شده بود . و این ترتیب جمهوری اسلامی از یک انقلاب به یک نظام تبدیل شده بود . و آن باید همانند یک نظام رهبری می شد نه مانند یک انقلاب . زیرا که دیگر انقلاب نبود .
و اینگونه بود که نظام پس از 30 سال به یک بن بست رسید

۳ نظر:

  1. سلام دوست عزیز
    لینکت اصلاح شد...
    موفق باشی...
    به امید ازادی سبز...

    پاسخ دادنحذف
  2. درود و سپاس.
    با کمال افتخار مجددا لینک شدی همرزم عزیز.

    پاسخ دادنحذف
  3. همه ی تفنگ های عالم شرمگین نگاه تو هستند ندا....
    اصلاح شد دوست عزیز

    پاسخ دادنحذف